اخبار فرهنگی

آنتن تلویزیون سوت و کور می شود

با نگاهی به پتانسیل شبکه های مختلف، می توان پیش بینی کرد تلویزیون کنداکتور فقیری بعد از ماه رمضان خواهد داشت.اگر واقع بین باشیم جمع برنامه و سریال های مورد توجه فقط به عدد شش می رسد.

با نگاهی به پتانسیل شبکه های مختلف، می توان پیش بینی کرد تلویزیون کنداکتور فقیری بعد از ماه رمضان خواهد داشت.اگر واقع بین باشیم جمع برنامه و سریال های مورد توجه فقط به عدد شش می رسد: «پایخت ۴، گاهی به پشت سر نگاه کن، دردسرهای عظیم ۲، خندوانه، ماه عسل و محله گل و بلبل».

معنای مورد توجه هم به هیچ وجه بالا بودن کیفیت آنها نیست و نقدهایی جدی به هر کدام وارد است. این در شرایطی است که این شش برنامه و سریال متعلق به چهار شبکه هستند و دیگر شبکه ها در ماه رمضان تغییری نداشته اند. همین چهار شبکه هم بعد از ماه رمضان دچار رخوت و سوت و کوری خواهند شد؛ داشته و پتانسیل شان این را می گوید مگر آنکه معجزه رخ دهد!

شبکه یک

* کنداکتور ماه رمضان: شبکه یک همه امیدش به «پایتخت ۴» است. محبوبیت این سریال باعث شده خیلی ها از مدت ها پیش منتظرش باشند؛ با اینحال همانطور که دو روز پیش نوشتیم، شتاب در تولید روی کیفیت کار سیروس مقدم و تیمش اثر سوء گذاشته و باید دید در ادامه سریال چرخش موفقیت آمیز خواهد داشت یا خیر.

اخبار , اخبار فرهنگی,برنامه های تلویزیون,معرفی برنامه ها بعد از ماه رمضان

با این همه باکس سریال شبکه یک در ساعت ۲۲ این شب ها پرمخاطب است. این شبکه امسال ویژه برنامه پیش از افطارش را چند ساعتی عقب آورده و آن را از ساعت ۱۷ پخش می کند.  «دعوت» با اجرای جواد رضویان اما نتوانسته موج ایجاد کند و به دلیل کیفیت پایین مورد اقبال واقع نشده. نه سوژه ها و میهمان ها جذاب اند و نه گفتگوها ورز داده می شوند.

«شهر خدا» دیگر برنامه مناسبتی شبکه یک که حدود ۲۳:۱۵ روی آنتن می رود هم چنین وضعیتی دارد. بار جذابیت آن روی حضور چهره ها بند شده اما به دلیل انجام گفتگوهای کلیشه ای از سوی مخاطب پس زده می شود. نتیجه آن که شبکه یک در رمضان فقط «پایتخت ۴» را دارد.

* وضعیت بعد از ماه رمضان: «تعبیر وارونه یک رویا» می تواند برگ برنده شبکه یک باشد ولی بدون شک سریال فریدون جیرانی نمی تواند همپای «پایتخت ۴» بیننده جذب کند. با اینحال و بر اساس داشته های موجود، همین سریال تنها نقطه اتکای آنتن شبکه یک است. برنامه هایی مثل «پایش» و «امشب» و «مناظره»، با سر و شکل موجود نمی توانند اتفاقی ایجاد کنند. شبکه یک قول داده با تغییر اساسی در «صبح بخیر ایران» باکس صبحگاهی را احیا کند؛ می تواند؟

شبکه دو

* کنداکتور ماه رمضان: امسال شبکه دو با انتخاب «گاهی به پشت سر نگاه کن» نخواسته بازنده قبل از ماراتن رمضان باشد؛ برای همین با تغییر باکس ساعت پخش سریالش، آن را ساعت ۲۳ روی آنتن می فرستد. سریال مازیار میری به رغم داستان کند و آشنا، مخاطب حداقلی را دارد؛ ضمن اینکه «گاهی به پشت …» اولین سریال مهم شبکه دو در سال ۹۴ است.

اخبار , اخبار فرهنگی,برنامه های تلویزیون,معرفی برنامه ها بعد از ماه رمضان

این شبکه روی «محله گل و بلبل» عموپورنگ هم حسابی ویژه باز کرده و حالا از آن به عنوان رقیب «ماه عسل» و «خندوانه» یاد می شود. رقیب از این جهت که خیلی از بچه ها اصرار دارند برنامه مورد علاقه خود را تماشا کنند.

سری دوم مسابقه «ثانیه ها» هم این شب ها ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه دو است. سری اول را علیرضا خمسه اجرا کرد و حالا داریوش کاردان جای او را گرفته. «ثانیه ها» همزمان با عید امسال شروع شد اما خیلی زود مورد قیاس با مسابقه هفته مرحوم نوذری واقع شد. با این همه مسابقه همیشه طرفداران خاص خود را دارد و «ثانیه ها» هم مورد توجه بخشی از مخاطبان تلویزیون است.

* وضعیت بعد از ماه رمضان: شبکه دو برای پخش سریال ایرانی گزینه ای ندارد. احتمالا مثل پیش از ماه رمضان سراغ سریال خارجی می رود. آخرین نمونه، «میخک» بود که مورد توجه قرار نگرفت. مسابقه «ثانیه ها» هم عید فطر تمام می شود. پخش «محله گل و بلبل» عموپورنگ اما ادامه خواهد داشت و با توجه به اتمام «ماه عسل» و تغییر زمان پخش «خندوانه» می تواند بیننده بیشتری به سمت خود جلب کند. با این حساب اتکای شبکه دو بعد از ماه رمضان روی همین تک برنامه است که البته مخاطبانش فقط کودک و نوجوان هستند.

شبکه سه

* کنداکتور ماه رمضان: شبکه سه سال ها کنداکتور پیش از افطار را از آن خود می دانست اما با آمدن رقیبی به نام «خندوانه»، «ماه عسل» دچار چالشی اساسی شد. با اینحال و به رغم بالا بودن حجم انتقادات، باز هم برنامه احسان علیخانی مورد توجه خیلی از بیننده ها است.

اخبار , اخبار فرهنگی,برنامه های تلویزیون,معرفی برنامه ها بعد از ماه رمضان

بعد از این برنامه، سری دوم «دردسرهای عظیم» روی آنتن شبکه سه می رود. فضای شاد این سریال و سابقه ذهنی مخاطبان از فصل اول آن باعث شده مورد توجه برخی مخاطبان باشد. از حسن اتفاق، لیگ جهانی والیبال با ماه رمضان همزمان شده، تیم کشورمان هم خوب بازی می کند و همین آنتن داغی برای این شبکه رقم زده.

«ماه سپید» دیگر برنامه مناسبتی شبکه است که پخش آن ساعت ۲۲:۲۰ شروع می شود. محور کلی این برنامه همانی است که در «جشن رمضان» شبکه پنج سال ها است می بینیم؛ یعنی دعوت از مردم به کار خیر. با اینحال هیچ نوآوری در «ماه سپید» دیده نمی شود و نتوانسته مورد اقبال عموم قرار گیرد.

* وضعیت بعد از ماه رمضان: شبکه سه احتمالا «آقا و خانم سنگی» شاهد احمدلو را در کنداکتور قرار می دهد. سابقه نه چندان درخشان این کارگردان در سریال سازی، نوید اتفاقی ویژه برای آنتن شبکه نمی دهد. از آن طرف لیگ داخلی و خارجی فوتبال تعطیل است و همین باعث می شود مخاطبان زیادی قید شبکه سه را بزنند. به دلیل تعطیلی لیگ برتر، «نود» هم روی آنتن نمی رود و خب همین یک امتیاز منفی در کنداکتور شبکه سه به حساب می آید؛ پس تا شروع مسابقات فوتبال، شبکه سه برگ برنده ای ندارد.

شبکه پنج

* کنداکتور ماه رمضان: همین ابتدا بگوییم شبکه پنج در ماه رمضان وضعیت خوبی ندارد. برای این مناسبت سریال لبنانی «خاک و نمک» را پخش می کند؛ ساعت ۱۹:۴۵ یعنی درست همزمان با اوج رقابت «خندوانه» و «ماه عسل» (البته با تغییر کنداکتور هم اتفاقی ویژه برای این سریال رخ نمی دهد) شبکه پنج باز هم روی برنامه «ماه رمضان» کاظم احمدزاده حساب کرده. این برنامه سال ها است پخش می شود و هدفش دعوت از مردم به انجام کار خیر و کمک به نیازمندان است. هدف برنامه مورد ستایش است اما متاسفانه هیچ گاه ذوق و نوآوری در آن دیده نمی شود. حتی ایراداتی جدی در نوع کمک به نیازمندان وجود دارد که به رغم اصلاح برخی شیوه ها باز هم در شأن شعار «جشن رمضان» نیست.

اخبار , اخبار فرهنگی,برنامه های تلویزیون,معرفی برنامه ها بعد از ماه رمضان

با همه این تفاسیر آیا برنامه «جشن رمضان» تبدیل به برند شده؟ اگر شده پس چرا نمودش را در جامعه اطراف و فضای مجازی نمی بینیم؟ چرا «خندوانه» و «ماه عسل» و برخی سریال ها سر زبان هستند اما «جشن رمضان» نه؟!

* وضعیت بعد از ماه رمضان: وقتی یک شبکه باکس طلایی ماه رمضان را از دست می دهد چرا باید از آن انتظار کاری ویژه بعد از این ماه داشت؟ گفته می شود «یادداشت های یک زن خانه دار» در کنداکتور شبکه پنج قرار می گیرد. این سریال با کلی حاشیه و تعطیلی روبرو بوده و نمی توان درباره زمان پخش و حتی کیفیت آن با قطعیت نظر داد. احتمالا شبکه پنج باز هم سراغ تولیدات استانی برود (کاری که با پخش «خاتون» انجام داد) یا باکس خود را با فیلم های تکراری پر می کند. در هر حال برگ برنده ای ندارد.

شبکه نسیم

* کنداکتور ماه رمضان: شبکه نسیم امسال می توانست به بقیه شبکه ها ثابت کند ماه رمضان، ماه شادی است. دست این شبکه برای ساخت برنامه های شاد بازتر است اما عملا چنین کاری نکرد. می گویید پس «خندوانه» حساب نیست؟ چرا. اتفاقا این برنامه ملاک خوبی برای تغییر نگرش برنامه سازی در ماه رمضان است ولی فراموش نکنیم پایه و اساس «خندوانه» برای ماه رمضان شکل نگرفته و جزو برنامه های روتین شبکه نسیم به حساب می آید.

اخبار , اخبار فرهنگی,برنامه های تلویزیون,معرفی برنامه ها بعد از ماه رمضان

حالا واقعا با فکر و از روی حساب و کتاب پخش آن به پیش از افطار موکول شده یا محاسبه دیگری در میان بوده مهم نیست. مهم این است که می توان با نگاهی جدید سراغ برنامه سازی در ماه رمضان رفت. شبکه نسیم غیر از «خندوانه» باز هم هیچ چیز دیگری نداشت؛ یعنی مدت ها است تبدیل به شبکه ای تک برنامه شده و در غایبت رامبد جوان کمتر کسی سراغ آن می رود.

* وضعیت بعد از ماه رمضان: شبکه نسیم زمان پخش «خندوانه» را بعد از ماه رمضان تغییر می دهد تا احتمالا در باکس همیشگی یعنی ۲۲ روی آنتن برود. بقیه برنامه ها هم همانی است که شاهدش هستیم؛ جز اینکه «دست به نقد» شهاب عباسی با فاصله از ماه رمضان روی آنتن می رود. نتیجه چه شده، باید صبر کرد. کار قبلی عباسی یعنی «شکرآباد» ناموفق بود و به چشم نیامد؛ پس نتیجه آن که شبکه نسیم همچنان روی موج موفقیت «خندوانه» حساب کرده و کنداکتورش در ساعتی غیر از پخش آن چیز دندانگیری ندارد.

وضعیت کنداکتور تلویزیون

* کنداکتور ماه رمضان: یک نفر اگر تصمیم بگیرد پای تلویزیون بنشیند فارغ از کیفیت می تواند از ساعت هفت بعدازظهر تا دوازده شب و احتمالا تا یک و نیم شب سرگرم باشد. این یک و نیم در واقع برای کسانی است که موقع پخش خندوانه در ساعت ۱۹:۳۰ خانه نیستند و تصمیم دارند تکرارش را ببینند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی,برنامه های تلویزیون,معرفی برنامه ها بعد از ماه رمضان

محله گل و بلبل ساعت ۱۸:۵۵ روی آنتن شبکه دو می رود، ماه عسل ساعت ۱۹:۲۰ از شبکه سه پخش می شود و در کنار خندوانه پرترافیک ترین آنتن تلویزیون در ماه رمضان شکل می گیرد.

سریال خاک و نمک ساعت ۱۹:۴۵ از شبکه پنج پخش می شود که البته اشاره کردیم کیفیتش بالا نیست. شبکه سه ساعت ۲۱ دردسرهای عظیم ۲ پخش می کند و شبکه یک ساعت ۲۲ پایتخت ۴. بین آن مسابقه ثانیه ها ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه دو می رود. بعد از آن نوبت به سریال گاهی به پشت سر نگاه کن می رسد که در کنداکتور قرار گرفته.

* وضعیت بعد از ماه رمضان: شبکه دو ساعت ۱۸:۵۵ محله گل و بلبل را روی آنتن دارد. شبکه سه احتمالا آقا و خانم سنگی را ساعت ۲۱ پخش می کند، شبکه نسیم خندوانه را به ساعت اصلی خود یعنی ۲۲ برمی گرداند و شبکه یک برای ساعت ۲۲ سریال تعبیر وارونه یک رویا را در نظر گرفته. نتیجه اینکه باکس عصر فقط یک برنامه دارد که البته مخاطبان محله گل و بلبل کودکان و نوجوان ها هستند و باکس شبانگاهی دو سریال و یک برنامه. موفقیت خندوانه تضمین شده است اما نمی توان با قطعیت درباره دو سریال دیگر نظر داد.

 

اخبار فرهنگی – روزنامه هفت صبح

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا