برفک نوک سینه چیست و چگونه درمان میشود؟

علل برفک نوک سینه,برفک دهان

در برفک پستان، نوک پستان‌ها به طور غیر طبیعی قرمز و حساس و پوست آن ظریف خواهد شد

 

برفک نوک پستان معمولاً به دنبال درمان عفونت سینه  و سایر عفونت ها با آنتی بیوتیک به وجود می آید. این عفونت پوست نوک پستان را زخم کرده و خارش ایجاد مى کند و نوک پستان کمی کم رنگ تر می شود. گاهی اوقات شیرخوار هم مبتلا به برفک دهان است که در این حالت هم مادر و هم شیرخوار باید درمان شوند….

برفک دهان به دلیل فعالیت بیش از حد قارچی به نام “کاندیدا آلبیکانس”( Candida Albicans)  اتفاق می ‌افتد. همه ی افراد به صورت طبیعی مقداری از این قارچ را به عنوان موجود همزیست با بدن، در دهان، پوست و دستگاه گوارش خود دارند. شما این مقدار از قارچ طبیعی بدن را نه می ‌بینید و نه احساس خواهید کرد، زیرا این قارچ در مقدار کم خود مشکلی ایجاد نمی ‌کند و شما علامتی از وجود آن نخواهید دید و بدن مقدار آن را مرتب کنترل می ‌کند. اما اگر به دلیلی مثل بیماری‌ها یا داروها کاندیدا (قارچ) رشد بیش از حد پیدا کند، بیماری برفک دهانی در دهان و یا اگر در ناحیه ی تناسلی خانم‌ها اتفاق بیفتد، قارچ واژینال ایجاد می‌ شود.

هر چند برفک دهان ممکن است همه ی افراد را درگیر کند، اما بیشتر افرادی که دچار این بیماری‌ می ‌شوند نوزادان و بچه‌های کوچک ، سالمندان و به خصوص کسانی هستند که سیستم ایمنی بدنی آنها به خوبی کامل نشده است. 

علل برفک نوک سینه,برفک دهان

برفک پستان معمولاً به دنبال درمان عفونت سینه و سایر عفونت ها با آنتی بیوتیک به وجود می آید

 

 مادرانی که به دنبال برفک دهان نوزادان، دچار قارچ نوک پستان شوند، این علامت‌ها را تجربه می‌ کنند:

-‌ نوک پستان‌ها به طور غیر طبیعی قرمز و حساس و پوست آن ظریف و براق خواهد شد.

– پستان‌ها در هنگام شیردادن دردناک هستند و حتی در زمانی که نوزاد، شیر نمی‌خورد، نیز نوک پستان مادر دردناک است.

– ممکن است دردهای عمیقی در پستان‌ها احساس شود.

برخى مادران آن را به صورت احساس سوزش و تیر کشیدن توصیف مى کنند. مدت درمان مادر ۱۴ روز و با محلول یا کرم نیستاتین است که روزی ۴ بار بعد از شیر دادن روی نوک و هاله پستان مالیده می شود. مادر باید قبل از شیر دادن پستان خود را شسته و خشک نماید.

درمان شیرخوار نیز ۱۴ روز و فقط با محلول نیستاتین می باشد که روزی ۴ بار و هر بار ۱۵ قطره از محلول را باید به آرامی در سطح داخلی دهان شیرخوار یعنی داخل گونه ها، لثه ها و روی زبان مالید.

 بهترین زمان بلافاصله بعد از تغذیه است که اثر آن تا نوبت بعدی تغذیه باقی می ماند. درمان مادر و کودک باید تواماً ادامه یابد.

سینه بند خود را روزانه عوض کنید و با آب داغ و صابون بشویید. در صورت استفاده از گول زنک و سرشیشه، استفاده از آنها را متوقف کنید و یا روزانه ۲۰ دقیقه بجوشانید و بطور هفتگی آن ها را عوض کنید.

 

منبع: ooma.ir

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا