ورزش

تاثیر مثبت «پیلاتس» بر بیماران مبتلا به آسم

ورزش پیلاتس

پیلاتس بر بهبود آسم تاثیر مثبت دارد‎

 

آسم یکی از شایع‌ترین اختلالات دستگاه تنفسی است که با توجه به الگوی شهرنشینی میان ۵ تا ۱۰ درصد افراد جامعه مشهود است اما آیا می‌دانستید که پیلاتس بر بهبود آسم تاثیر مثبت دارد.

تمرینات ورزشی یکی از اجزای اساسی و مهم بازتوانی ریوی هستند که می‌توانند به عنوان روشی مکمل و مفید در فرآیند توانبخشی بیماران مبتلا به آسم مورد استفاده قرار گیرند.

طی پژوهشی که در بیمارستان اصفهان با هدف تاثیر تمرینات پیلاتس تعدیل شده بر کیفیت زندگی و علایم بالینی بیماران مبتلا به آسم صورت گرفت، ۲۶ زن مراجعه کننده مبتلا به آسم به صورت تصادفی و هدفمند انتخاب شدند.

ابتدا برای اندازه‌گیری کیفیت زندگی آنها از پرسشنامه‌ی استاندارد کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم (AQLQ) استفاده شد و بعد از آن بیماران به ۲ گروه ۱۳ نفره‌ی تجربی و کنترل تقسیم شدند.

گروه تمرینی (تجربی) پیلاتس به مدت ۸ هفته و هر هفته ۳ جلسه و هر جلسه یک ساعت به تمرین پیلاتس زیر نظر متخصصان این رشته پرداختند. این تمرینات در ۳ وضعیت خوابیده، نشسته و ایستاده بدون نیاز به تجهیزات خاص بروی تشک انجام شد و به منظور رعایت اصل اضافه بار حرکات و تمرینات در هر جلسه نسبت به جلسه ی پیشین دشوار تر شد. (در طول دوره گروه کنترل از هیچ فعالیت ورزشی منظمی پیروی نکردند)

پس از گذشت ۸ هفته همانند مرحله ابتدایی پرسشنامه استاندارد در میان آزمودنی ها توزیع شد.

با مقایسه‌ی یافته‌های پیش آزمون و پس آزمون نتیجه گیری شد که تمرینات پیلاتس تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگی این افراد داشته است.

از تاثیرات تمرین های تنفسی پیلاتس بر بیماری آسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
جلوگیری از تجمع ترشحات، افزایش قدرت و هماهنگی عضلات تنفسی (به ویژه عضلات مسئول دم)، تصحیح الگو های تنفسی، کاهش برونکو اسپاسم و انسداد راه‌های هوایی

به گزارش ایسنا، با توجه به اطلاعات در دسترس می‌توان نتیجه گرفت که علایم و نشانه‌های آسم با اجرای تمرینات «پیلاتس تعدیل شده» بهبود یافته و همچنین وضعیت جسمانی، کیفیت زندگی، اعتماد به نفس و شادکامی این افراد نیز افزایش می‌یابد.

تحقیقات موجود توسط میرزاخانیان،  قاسمی،  صادقی و قاسمی در دانشگاه اصفهان ارائه شده است.

منبع: ایسنا

 

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا