دانستنی های علمی

۴۰ ساله شدن چهره یافت شده بر روی سطح مریخ

اخبارعلمی,خبرهای علمی,مریخ

امروز سالگرد یکی از جالب ترین رخدادهای جنجال برانگیز در تاریخ علوم نجوم و فضانوردی است که در آن شکل خاص یک سنگ بر روی مریخ در سال ۱۹۷۶ موجب شکل گیری موجی از شایعات درباره کشف صورت یک موجود زنده بر روی این سیاره شده بود.

به گزارش سیناپرس، مریخ امروزه برای ما سیاره ای نا آشنا و بسیار غریب به حساب نمی آید و دانشمندان در آستانه تحقق رویای سفر انسان به این سیاره هستند. با این وجود یکی از جذاب ترین داستان های رخ داده در زمینه این سیاره و اکتشافات مربوط به آن را می توان به تاریخ بیست و پنجم جولای سال ۱۹۷۶ مربوط دانست.

نوشته های مشابه

علیرغم تمام اسناد یاد شده و منتشر شده به نظر می رسد که هنوز عده ای دست از تئوری توهم آمیز خود برنداشته اند تا قصد دارند تا به این توهم ۴۰ ساله ادامه بدهند.

در این تاریخ تصویر ارسالی توسط سفینه وویاژر ۱ موجب ایجاد موجی از تئوری های توهم آمیز در سطح جهان شد. در این تصویر طرحی مشابه با چهره یک انسان به چشم می خورد که همین امر دستمایه شکل گیری شایعات یاد شده شده بود. سازمان ناسا پس از بررسی این عکس اعلام کرده بود که چنین امری تنها بازی ذهن انسان است و طرحی که به ظاهر شبیه به صورت یک انسان به نظر می رسد در حقیقت سایه های شکل گرفته بر روی یک صخره در مریخ هستند.

با این وجود این امر موجب نشد تا موج شایعات فروکش کند و چندین کتاب، برنامه تلویزیونی و… در این زمینه منتشر شدند که ناسا را متهم به مخفی کردن حقیقت از جهانیان می کردند. این تصاویر تا سال ها دستمایه نظریات مختلف یاد شده بودند تا این که در سال ۲۰۰۷ میلادی، تصاویری جدید از همان ناحیه از مریخ برداشت شدند که نشان دهنده صحیح بودن حرف های ناسا در این زمینه بودند. شایان ذکر است که این تصاویر توسط ناسا برداشته نشده بود بلکه آژانس فضایی اروپا مسئولیت برداشت سری دوم تصاویر را برعهده داشت تا شک و شبهه های موجود در این راه از میان برداشته شوند.

این تصویر در حقیقت مربوط به یک صخره با مساحت ۱.۵ کیلومتر بوده است که شاید بتوان آن را یکی از مشهورترین موارد مربوط به مریخ به حساب آورد زیرا چندین بازی مشهور رایانه ای مانند فاینال فانتزی و XCOM و حتی سریال های محبوب و مشهوری مانند پرونده های مجهول نیز به این موضوع اشاره داشتند. علیرغم تمام اسناد یاد شده و منتشر شده به نظر می رسد که هنوز عده ای دست از تئوری توهم آمیز خود برنداشته اند تا قصد دارند تا به این توهم ۴۰ ساله ادامه بدهند.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا