بیماریها و راه درمان

چرا صبح با سردرد از خواب بیدار می شوم؟

سردرد صبحگاهی, درمان سردرد

فشار خون بالا و دیابت از دلایل بروز سردردهای صبحگاهی است

 

برای پیشگیری از سردردهای صبحگاهی لازم است که عوامل آن را به خوبی بشناسید. اگر عوامل، قابل تشخیص و جزو موارد رایج باشند، می توانید با رعایت مواردی از آن پیشگیری کنید. اما اگر علت رایجی برای آن پیدا نکردید لازم است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این مطلب شما را با عوامل سردرد صبحگاهی بیشتر آشنا می کنیم.

 

سردرد یک ناراحتی کمابیش غیرقابل تحمل است که در هر ساعتی از روز امکان بروز دارد. عوامل آن متناسب با ساعت و زمانی که بروز می کند یا شدت آن متفاوت است. اگر زمانی که از خواب شبانه بیدار می شوید در گیجگاه خود احساس ضربه می کنید، حالت تهوع دارید یا نمی توانید چشمان تان را باز کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

سردردهای صبحگاهی آزاردهنده هستند و مراجعه به پزشک و مشورت امری عادی است، چون ممکن است حتی با مصرف مسکن ها نیز سردرد به طور کامل برطرف نشده و خیلی از افراد تمام روز را با این مشکل دست به گریبان بمانند. در ادامه به چند عامل ایجادکننده سردردهای صبحگاهی اشاره می کنیم.

 

سردرد صبحگاهی در اثر التهاب مجاری بینی
زمانی که التهابی پشت بینی، چشم ها و گونه (قسمت پیشین سر) بروز می کند، در حین بیدار شدن از خواب سردردهای شدیدی ایجاد می شود. در این صورت لازم است که آلرژی یا عفونتی که باعث بروز تورم سینوس ها می شود درمان گردد تا علائم سردرد کاهش پیدا کند.

 

سردرد صبحگاهی در اثر آپنه خواب
آپنه خواب وضعیتی است که در خواب بروز می کند و در آن تنفس فرد به مدت چند ثانیه متوقف می شود. در این صورت مغز به مدت چند ثانیه اکسیژن دریافت نمی کند. در نتیجه زمانی که فرد از خواب بیدار می شود احساس سردرد می کند.

 

آپنه خواب علائم دیگری مانند احساس خستگی زیاد و گودی و سیاهی پای چشم(حتی اگر فرد زود خوابیده باشد) نیز دارد.اگر تمام این علائم را با هم دارید می توانید به وجود آپنه خواب شک کنید. می توانید از همسر یا یکی از اعضای خانواده بخواهید تا شما را در حین خواب تحت نظر داشته باشد. اگر خر و پف می کنید می تواند یک دلیل دیگر برای بروز آپنه خواب باشد. در نتیجه ابتدا لازم است که با مراجعه به پزشک، مشکل آپنه خواب را بررسی و رفع کنید.

 

سردرد صبحگاهی به دلیل بدخوابی
علاوه بر آپنه خواب که یک وضعیت بالینی است، عوامل عاطفی و روحی دیگری نیز وجود دارد که مانع از خواب خوب و استراحت کامل می شود. استرس، دغدغه های روزمره یا اضطراب باعث تغییر کیفیت خواب می شود. افراد زیادی هستند که شب ها دیر می خواند و صبح زود از خواب بیدار می شوند. در واقع به مدت ۸ ساعت منظم نمی خوابند. این مسائل به طور مستقیم روی کیفیت خواب تاثیر می گذارند.

 

احساسات منفی و کابوس های شبانه نیز از عوامل دیگرسردرد صبحگاهی هستند. یادتان باشد که سروصدا یا نور بیرون (مانند نور چراغ های خیابان، تلویزیون روشن و غیره) مانع از استراحت کامل در شب شده و سردرد صبحگاهی ایجاد می کنند.

 

سردرد صبحگاهی ناشی از کشیدگی عضلانی
اگر به اندازه کافی نمی خوابید، وضعیت خوابیدن تان نامناسب است، شب ها کابوس می بینید یا از بیخوابی رنج می برید، عضلات گردن و شانه هایتان کشیده شده به جمجه فشار می آورد و سردرد ایجاد می کند. پس لازم است که از یک بالشت و تشک مناسب استفاده کنید تا خواب راحت و باکیفیتی داشته باشید و ستون فقرات تان در یک وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.

 

سردرد صبحگاهی در اثر مصرف زیاد دارو
اگر سردردهای صبحگاهی تان بیش از دو بار در هفته بروز می کند، بهتر است داروهایی که (با تجویز پزشک یا خودسرانه) مصرف می کنید را بررسی کنید. یادتان باشد که زیاده روی در مصرف داروهای مسکن نیز می تواند نتیجه ژسی داشته باشد. به این معنی که همین داروهای مسکن باعث سردردهای صبحگاهی شوند.

 

در بین داروهایی که بهتر است از مصرف زیاد و خودسرانه آنها برای پیشگیری از سردرد خودداری کنید، می توان به آسپیرین، پاراستامول (استامینوفن)، داروهای ضداحتقان، داروهای ضددرد نارکوتیک (داروهای مخدر) اشاره کرد.

 

سردرد صبحگاهی ناشی از کم آبی بدن
به خاطر داشته باشید که در طول خواب، نوشیدنی یا خوردنی مصرف نمی کنید. اما لازم است که در طول روز به فکر تامین آب کافی بدن باشید.
زمانی که به میزان کافی آب نمی نوشید، رگ های خونی موجود در ناحیه سر برای کنترل مایعات بدن منقبض می شوند. این وضعیت نیز رسیدن اکسیژن به خون را با مشکل مواجه کرده و سردرد ایجاد می کند.

 

سردرد صبحگاهی ناشی از دندان قروچه
براکسیسم یا همان دندان قروچه مشکل رایجی بین کودکان است و البته در بزرگسالان نیز دیده می شود. به این ترتیب که فرد در حین خواب دندان هایش را با فشار به هم می سابد. این عادت، ناخودآگاه عضلات فک را کشیده و تاثیر منفی روی سر می گذارد، طوری که صبح فرد با سردرد از خواب بیدار می شود.

 

سردرد صبحگاهی ناشی از وضعیت خوابیدن
یکی از اشتباهات رایج که تاثیر زیادی روی بیدار شدن دارد، قرار گرفتن بدن در وضعیت و پوزیشن نامناسب در حین خواب است. افرادی که به شکل جنینی یا دمر می خوابند، بدون شک با مشکلاتی مانند سردرد، کمردرد، گردن درد، شانه درد و غیره از خواب بیدار می شوند. در واقع باید از خوابیدن در وضعیت هایی که سر پایین تر قرار می گیرد خودداری کرد.

 

توصیه می کنیم به پشت یا به پهلو بخوابید. این وضعیت ها بهتر از دمر خوابیدن است. یادتان باشد زمانی که حین خواب، سر و کمرتان در وضعیت خوبی قرار داشته باشد، جریان خون به درستی انجام می شود و سردردهای صبحگاهی به میزان زیادی از بین می روند.

 

سردرد صبحگاهی ناشی از فشار خون بالا و دیابت
این دو مشکل می توانند باعث بروز سردردهای صبحگاهی شوند. در هر دو صورت نیز مشکل از رگ های خونی ناشی می شود که دچار انبساط می شوند. در این صورت نیز فشار خون افزایش پیدا کرده و عضلات کشیده می شوند. در نتیجه تاثیر زیادی روی ایجاد سردرد دارند.
منبع:jamejamonline.ir

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا