اخبار فرهنگی

پرستویی : از حرف‌های من به دنبال تیتر نباشید / برای سینمای ایران کیسه ندوخته‌ام

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,پرستویی

من خودم را بسیجی نمی‌دانم. من یک بازیگرم که با باور کردن نقش، بازی می‌کنم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛  کارگاه انتقال تجربه پرویز پرستویی بازیگر و تهیه کننده سینما عصر امروز در جریان چهاردهمین جشنواره بین المللی مقاومت پردیس ملت برگزار شد.

 

پرستویی با اشاره به اینکه نباید به یک هفته برگزاری هفته دفاع مقدس، نصب بیلبورد شهری و پخش برنامه تلویزیونی اکتفا کرد، افزود: من حامل پیام یک جانباز هستم. این جانباز دو روز تمام در تهران گم شده بود. کم نیستند جانبازانی که در تهران بزرگ ما گم می‌شوند . ۵ سالی است که در ماه آگوست به هیروشیما اعزام می شویم. آنها ایران را نمیشناختند و از نقشه آن خبر ندارند. آنها هم شیمیایی دارند و از آنها به نحو احسن مراقبت می‌کنند. ما باید جانبازانمان را روی چشمانمان نگه داریم. فکر نکنم کار سختی باشد و از عهده ما بر نیاید.

 

پرستویی در خصوص سابقه فعالیت سینمایی گفت: در این چهل و چند سال کار، یکسری فیلم‌ها کار کردم که در راستای دفاع مقدس کار کرده ام. در فیلم «دیار عاشقان» که در دل جنگ ساخته شده بود، در صحنه شهادت من آنقدر اهمیت چند قطره خون زیاد و نجاتبخش بود که گفتم با سرنگ از من خون بگیرید و رویم بریزید. در مورد حاج کاظم «آژانس شیشه ای» هم چون حاج کاظم را با تمام جان و دل لمس و باور کردم، توانستم بازی کنم. من نه بازیگرم نه دوست دارم بازیگر باشم و مرا کسی بازیگر بداند. اگر قرار بر دیدن بود که دیده شدم. اما باید در نقشی که ظاهر می شوی، آن را باور کنی.

 

وی ادامه داد: من زمان «آژانس شیشه ای» نمیتوانستم چند شب به خانه بروم، نمیدانم به گوش آقای حاتمی کیا رسیده یا خیر،اما من یک روز یک طرف بدنم حس نداشت و نمیتوانستم تکان بدهم. اما چون دوست داشتم این نقش را، سرپا ماندم و بازی کردم. در مورد حیدر ذبیحی هم به نقشم باور داشتم و بازی کردم.چون حیدر ذبیحی ها کم نیستند.

 

بازیگر «بادیگارد» در خصوص تعداد کم فیلم های دفاع مقدس گفت: متاسفانه نمی‌خواهند فیلم دفاع مقدس به تعداد مطلوب ساخته شود. اما اگر سراغ موضوعات غیر تکراری و دارای جذابیت باشد مردم را جذب می‌کند. فیلم «بادیگارد» نیز برای منتقدان خاص ساخته نشده بود که بپسندد یا نپسندد. اصلا ما نمیخواستیم در بخش مسابقه جشنواره فجر شرکت کند. چون «بادیگارد» جواب خود را از مردم گرفته است. وقتی در فیلم‌های دفاع مقدس می‌خواهم بازی کنم به این فکر می کنم که این نقش ها و فیلم ها صاحب و شخصیت دارند. اصلا هم مهم نیست که داورانی که آنها نشسته اند غرض دارند یا خیر.

 

پرستویی عنوان کرد: بعد از «آژانس شیشه ای» بمدت دو روز بعد من در فیلم «مرد عوضی» بازی کردم که هیچ ربطی به آن فیلم نداشت. من در هر فیلمی که بازی می کنم به دنبال این موضوع هستم که چیزی به من اضافه شده است. ما هرچه داریم از آنهایی است که ۸ سال مبارزه کردند. ما باید به این فکر کنیم که چه چیزهایی باعث رشد و پیشرفت ما شده. یکی از آن موارد، همان آدمهایی هستند که هشت سال جنگیدند. من حتی در فیلم «مرد عوضی» هم چیز یاد گرفتم، چه برسد به ابن فیلم ها که ارزشی هستند و قطعا صاحب دارند.

 

پرستویی در پاسخ به سوال یک هنرجو مبنی بر بازی احساسی در فیلم ها گفت: بازی احساسی آموزشی نیست. من وقتی کلاس بازیگری گذاشتم به بعضی از کسانی که عشق بازیگری داشتند گفتم نیایید. در حالیکه به نفعم بود که بیایند و شهریه کلاس را بدهند. شما از صبح که از درب منزل بیرون می آیید بازیگرید. شما موظف هستید همه جا را ببینید و به هوش باشید. به قول رضا مارمولک که گفت به تعداد آدمها راه رسیدن به خدا هست، به تعداد شما هم راه هست برای رسیدن. شما باید آدمها را ببینید. همه جور آدم را ببینید. احساسات آدمها متفاوت است. اگر اینجا از تمام حاضران بخواهید لبخند بزنند، لبخند هیچکس مثل دیگری نیست. من کار شق القمری نمی کنم. اگر به زعم مخاطبان خوب کار کردم، از حس بوده که به تکنیک رسیدم. این نحوه بازی ها و نقش آفرینی ها از دریافت من است. بازیگری خدایی کردن است.

 

وی اظهار داشت: وقتی فیلمی می سازیم نگاهمان به مملکت و کشور و فرهنگ خودمان است هیچ مشکلی ندارد که این فیلم ها را در دنیا معرفی کنیم. اگر بخواهیم در مورد سیاست هالیوود حرف بزنیم، باید در تلویزیون جمعه ها برنامه بگذاریم صحبت کنیم.

 

پرستویی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه خود را بسیجی می‌داند یا خبر گفت: من خودم را بسیجی نمی‌دانم. من یک بازیگرم که با باور کردن نقش، بازی می‌کنم.

 

این بازیگر سینما بیان کرد: از شما می خواهم مستند حاج کاظم را ببینید. اما بازی من اغراق نیست، درد است که بیان می شود. باید نزدیکشان بشویم تا بفهمیم این آدمها چقدر درد و فریاد دارند. من نمیخواستم حیدر ذبیحی شبیه حاج کاظم شود، اما ایرادی هم ندارد شبیه حاج کاظم شده باشد.

 

پرستویی با اشاره به لزوم قصه و قهرمان در فیلم سینمایی گفت: مدت‌ها بود من در فیلمنامه‌ها قصه و قهرمان ندیده بودم. «بادیگارد» قصه و قهرمان داشت. من در شهرهای کشورهای خارجی استقبال زیادی از «بادیگارد» دیدم. تماشاگر امروز خیلی سخت به سینما می‌آید. فیلم باید مخاطب را درگیر کند. هر چقدر در فیلم هایمان به سمت قهرمان پروری برویم و قهرمان نشان دهیم مردم بیشتر بسازیم.

 

وی  در خصوص تبعات بازی در فیلمهای ارزشی اظهار داشت: متاسفانه من هیچ وقت بخاطر بازی در فیلمهای ارزشی تحت فشار نبودم. من هیچوقت برای سینمای ایران کیسه ندوخته‌ام و همیشه هم از بازی فرار کرده ام. من خودم را بسیجی نمیدانم، من خودم را در کمتر از آن حد میدانم. من برای کاری که می کنم باید با اعتقاد ایفای نقش کنم.

 

سوالات یکی از حاضران موجب واکنش نشان دادن پرستویی شد و از حاضران خواست فضا را به سمتی نبرند که از حرف های این بازیگر تیتر و سرتیتر در بیاید.

 

وی در خصوص بازی در عرصه تئاتر گفت: برای من افتخار است که در تئاتر بازی کنم. من سعی می کنم حرف هایی را که باید گفته شود با استفاده از زبان هنر بگویم. من به بلوغی بازیگری که برخی  می گویند نرسیده ام. من بدنبال ایفای نقش های متفاوت نیستم. بدنبال زدن حرفم هستم. در قاتل اهلی هم نقشی را بازی کرده ام که با تمام نقش های قبلی ام تفاوت دارد. فیلم ها و نقش ها هندوانه دربسته است. من تمام کارهایی که با حاتمی کیا کرده ام دوست دارم. اما کارهایی که با فیلمسازان دیگر همکاری کرده ام دوست دارم.

 

یکی از حاضران در خصوص دلیل چهره غمگین وی پرسید که پرستویی پاسخ داد اتفاقاتی می افتد که من را غمگین می کند اما من همیشه غمگین نیستم.

 

پرستویی عنوان کرد: من بارها به آقای خزاعی گفته ام، خوشحالم مسئولان ما چنین هزینه ای را برای چنین امر مهمی صرف می کنند. من همیشه معترضم که چرا در کشور ما انقدر جشنواره برگزار می شود. حسن جشنواره مقاومت این است که به روز حرکت می کند و مسائل روز جامعه و جهان را منعکس می کند. مردم ما خون، جان و زندگی داده اند. ما نباید جانبازی داشته باشیم که خانه اجاره ای داشته باشد، سرطان داشته باشد و … از شما می خواهم بروید مستند «حاج کاظم» را ببینید. ما جانباز داریم؛ تاول هایش اندازه دانه خرما است.  ما اگر در صرف بودجه ها درست عمل کنیم، جانبازان خوب زندگی می کنند. ما جانبازانی داریم که وضعیت مالی خوبی ندارند ولی دستشان جلوی کسی دراز نیست. ما باید اینها را دریابیم.

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا